Monday, May 10, 2010

CUBA BERUBAH KE ARAH YANG LEBIH BAIK



Setiap hari saya menjalani kehidupan sehari-hari sebagaimana ibu-ibu yang lain juga. Saya harus memasak
membasuh, mengemas rumah dan menguruskan anak pergi dan balik sekolah. Itu tak campur lagi dengan urusan menguruskan suami tercinta dan urusan mendidik anak-anak, yang bagi saya amat besar cabarannya. Pendekata, walaupun saya hanya suri rumah sepenuh masa, masa 24 jam bagaikan tak cukup.

Jadi ibu pada zaman milennium ni terlalu besar cabarannya. Kadang-kadang saya rasa takut. Setiap hari kalau kita belek surat khabar, ada je berita pasal anak-anak yang lari dari rumah,merempit, bohsia, mencuri dan hingga ke peringkat sudah berani membunuh. Kalau saya dengar percakapan budak-budak sekarang, saya lihat bahasa yang mereka gunakan tak sama dengan zaman saya dulu sewaktu seusia mereka. Bahasa mereka agak kasar. Gantinama diri 'aku', 'mu' jadi sesuatu yang biasa. Isshh...tak sanggup saya mendengarnya kalau ia keluar dari mulut anak-anak saya.

Bagaimana saya nak buat...!!! Amat terasa yang diri ni kekurangan ilmu agama. Dulu, waktu zaman persekolahan saya bukanlah dari aliran agama. Selepas tamat tingkatan 5 di Sekolah Menengah Kebangsaan di bandar tempat saya tinggal, saya hanya sempat menyambung pelajaran sehingga ke peringkat diploma je di ITM. Itupun bukan dalam bidang agama. Jadi, apa yang perlu saya buat....!!!! Tidak ada cara lain...saya harus tingkatkan ilmu pengetahuan agama saya. Saya mesti berubah....kerana jalan penyelesaian kepada semua masalah pd hari ni hanyalah ISLAM.

Ya Allah...bantulah hambaMu ini dalam mengorak langkah untuk berubah. Untuk permulaan, saya mula banyakkan membaca buku-buku agama dan motivasi. Ternyata ia banyak membantu saya....bukan saja dalam mendidik anak-anak, malah jiwa saya semakin tenang.

Dalam salah satu buku yang saya baca, iaitu 'Pendekatan Islam Terhadap Pendidikan Anak-Anak', di dalamnya ada dinyatakan Sabda Rasulullah saw yang bermaksud: "Didiklah anak-anakmu, sesungguhnya mereka itu dijadikan bagi satu zaman yang bukan zamanmu".

Zaman ini zaman dunia tanpa sempadan. Segala maklumat ada dihujung jari kita. Sekitar tahun 1986, sewaktu saya belajar di ITM penggunaan komputer masih belum meluas. Hanya pelajar dlm jurusan sains komputer saja yang masuk makmal komputer. Pendekata, saya buta komputer. Kini dengan meluasnya penggunaan internet, anak-anak saya pun turut didedahkan dengan penggunaan internet ini, baik di sekolah maupun dalam pergaulan dengan teman-teman. Macam-macam yang saya dengar pasal internet ni, pro dan kontra. Sekali lagi saya kena berubah...iaitu dengan mengambil tahu sedikit sebanyak pasal penggunaan komputer dan internet ini. Bukan apa...sekurang-kurangnya dapatlah saya memantau anak-anak. Setelah beberapa lama, sedarlah saya betapa pentingnya anak-anak ditekankan pendidikan keimanan kerana dlm dunia tanpa sempadan itu segalanya terdedah. Hanya iman yang ada dalam dada yang dapat menghalang mereka dari terus melihat apa yang tak sepatutnya mereka lihat atau ambil tahu. Gambar-gambar dan cerita-cerita lucah bersepah. Pendekata, Tepuk Dada Tanya Iman. Sebagai ibu, tugas saya ialah terus beri nasihat.

Bila belajar cara penggunaan internet, saya mula melayari dari satu blog ke satu blog yang lain. Banyak ilmu yang saya dapat yang boleh digunakan untuk mendidik anak-anak dan memperbaiki diri sendiri. Hari ni, saya mencuba untuk menulis pula....bukan apa, semoga ada faedah untuk diri sendiri dan AGAMA tentunya. Jika anak-anak ummi membacanya, ummi harap kalian akan lebih mengerti dan lebih memahami, hasrat serta impian ummi dan abah. Jika ada di kalangan ibu ayah lain yang turut serta membacanya, moga kalian mendapat manfaatnya. Rasa saya impian dan hasrat saya suami isteri tidak berbeza dengan impian ibu ayah yang lain. Pastinya, semua mendambakan anak-anak yang soleh dan solehah. Tulisan ini banyak kekurangannya....dan masih banyak yang perlu dibaiki dan diperbetulkan. Cuma satu harapan saya semoga setiap langkah perubahan saya ini adalah ke arah yang lebih baik. Semuanya Demi Mencari KeredhaanMu.

Jumpa lagi. InsyaAllah.


10 May 2010 / 25 Jamadil Awal 1431 H.
10.57pm

No comments:

Post a Comment