Tuesday, March 8, 2011

Azam baru saya...




Firman Allah, dalam surah Al-Asr ayat 1-3:

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian, melainkan mereka yg beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling nasihat-menasihati dgn kebenaran, dan mereka yg nasihat-menasihati dengan kesabaran".

Masa....sekali ia berlalu, ia tidak akan kembali lagi. Seharusnya masa 24 jam yg dikurniakan oleh Allah ini digunakan dengan seoptimum mungkin. Tetapi, begitulah kita ...sebagai manusia kita selalu saja lalai. Ada saja perkara yg menghambat kita untuk menangguhkannya. Buktinya....adalah blog saya ni, yg saya biarkan sepi berbulan-bulan lamanya. Ada saja alasannya untuk saya membenarkan penangguhan tersebut. Sebenarnya,  ia tidak seharusnya dijadikan alasan...kerana sebagai manusia kita tidak sunyi dr berhadapan dgn masalah. Masalah-masalah kecil seharusnya tidak menjadi batu penghalang untuk kita.

Kekurangan pengetahuan tentang komputer salah satu sebab yg membuatkan saya menangguhkannya dari sehari ke sehari. Sehinggalah 2 hari lepas saya membeli buku berkenaan cara-cara membuat blog. Terima kasih kepada buku 'Blog: Bawa Pemikiran Anda Ke Tengah' oleh Aizam Hussin, keluaran Venton. Dengan bantuan buku tersebut, dapatlah saya memasukkan widget untuk mencantikkan sedikit blog saya yang tidak sepertinya ini dan mengetahui sedikit sebanyak ilmu berkenaan tatacara pembuatan blog.

Menulis blog tidak pernah saya mimpikannya sebelum ini. Sebelum ni saya cuma menjadi pembaca blog-blog yang ditulis oleh orang lain. Antara blog yg selalu saya baca ialah blog Ummu Husna99.blogspot.com dan UmmuAmmar76.blogspot.com. Mereka ni jauh lebih muda dari saya tapi apa yg mereka ketengahkan telah banyak membantu orang-orang seperti saya yang cetek ilmu pengetahuan agama. Hanya Allah swt sahajalah yang boleh membalas jasa baik mereka.

Sabda Rasulullah saw:

أذامات ابن ادم انقطع عمله ألا من ثلاث : صدقةجارية أوعلم ينتفع به أوولدصالح يدعوله  

Bermaksud: "Apabila seorang anak Adam meninggal dunia, maka terputuslah amalannya melainkan dalam tiga perkara: iaitu sedekah jariah (yang berterusan), ilmu yang dimanfaatkan dan anak-anak yang soleh yang mendoakan baginya."

Rasulullah saw juga bersabda:

من علم علما فكتمه ألجمه الله يوم القيا مة بلجا م من نار

Bermaksud: "Sesiapa yang mengetahui sesuatu ilmu lalu disembunyikannya, nescaya di Hari Kiamat nanti, ia akan dikekang oleh Allah swt dengan tali kekang dari api neraka."

"Ya Allah....Aku ini tidaklah banyak ilmu pengetahuan agama....tetapi bagaimanakah aku ingin memperoleh manfaat pahala-pahala yg berterusan selepas aku dipanggil olehMu...!!!!  Adakah jalan yg boleh kutempuh untuk mencapainya...Ya!!! Aku mesti memanfaatkan ilmu yg aku ada sedikit sebanyak ini, memperbanyakkan sedekah jariah dan mesti berusaha bersungguh-sungguh untuk jadikan anak-anakku, Along Fathi, Kak Ngah Fatimah dan Ain Nusaibah menjadi anak-anak yg soleh dan solehah, supaya  mereka akan mendoakan aku di sana nanti."

Sabda Nabi saw:

الدال على الخيركفا عله

Bermaksud: "Orang yang menunjuk ke jalan kebaikan sama seperti mengerjakannya."

Ya! Itulah salah satu faktor mengapa aku mula menulis semula ini. Azamku untuk menyampaikan walaupun hanya sepotong ayat. Jika ada yg membacanya, semoga mereka mendapat sedikit-sebanyak manfaat darinya. Dan, untuk anak-anak ummi moga kalian jadikannya sebagai satu nasihat dan wasiat dr ibumu ini. Selain dari itu, besar harapanku semoga dengan menulis ini, ianya dapat menjadi satu peringatan buat diriku sendiri yang selalu saja alpa dan lalai ini.






Di zaman millenium ni, masa bergerak begitu pantas...kita bagaikan terkejar-kejar semasa membuat sesuatu kerja. Masa 24 jam yang diberikan oleh Allah ini bagaikan tidak cukup jika kita tidak pandai mengaturnya. Di sini, pengurusan masa amatlah penting. Saya tidak tau bagaimana saya nak membahagikan masa saya yg sentiasa sibuk menguruskan rumahtangga, untuk menulis pula di blog ini...bagaimanapun doa saya semoga ianya akan dipermudahkan nanti oleh Allah. Moga langkah pertamaku ini diredhai olehNya. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment